Ridders - Reisverslag uit Assen, Nederland van Jan en Bram Grit - WaarBenJij.nu Ridders - Reisverslag uit Assen, Nederland van Jan en Bram Grit - WaarBenJij.nu

Ridders

Door: Jan en Bram

Blijf op de hoogte en volg Jan en Bram

09 Mei 2017 | Nederland, Assen

Carrion de Los Condes is een door de Romeinen gestichte nederzetting aan de Rio Carrion. Het was in de middeleeuwen een belangrijk deel van het koninkrijk Castilla y Leon en was de zetel van graaf (Conde) Beni Gomez. In deze plaats werden vergaderingen van het hof, rechtszittingen en concilies gehouden. In de 15e eeuw waren er 14 pelgrimshospitalen.
Er is van dit alles niet veel meer over. In het Nonnenklooster in het centrum van het stadje waren we zeer welkom. De ene non ontvangt je keurig en schrijft je in. Een andere non brengt je naar je kamer. Geen stapelbedden bij de nonnen. Alles keurig voor elkaar en dat voor 5 euro p.p. In de Iglesias de Santander Maria del Camino een kaarsje voor Jan K gebrand. Het was feest in het stadje, een Landbouwtentoonstelling, kermis en gezellige drukte.
De volgende dag het lange stuk, 17,5 km rechttoe rechtaan naar Calzadilla de la Cueza. Hier liepen we 3 jaar geleden in de stromende regen, nu prachtig weer. Wat kan een wandeletappe er dan totaal anders uit zien.
We overnachtten in Terradillos de los Templarios. Dit behoorde vroeger toe aan de orde van de Tempeliers. Deze religieuze en militaire orde werd na de eerste kruistochten gesticht ter bescherming van christelijke pelgrims in Palestina. De officiële naam was: Orde van de arme Ridders van Christus. Ze zorgden ook voor de veiligheid van de pelgrims op de Camino. We hebben ze niet gezien, maar we voelden ons veilig.
Daarna loopt de Camino als veldpad in zacht glooiend heuvelachtig terrein. Zo wandelden we Sahagun binnen. Een mooi, klein stadje dat we bekeken hebben en waar we hebben overnacht. Vandaag met alweer prachtig wandelweer via Calzadilla del Corso, Bercianos del Real Camino naar El Burgo Ramero. Op de toren van de kerk 2 ooievaarsnesten met luid kleppenrende ooievaars.
Het gaat nog steeds prima met ons. We zijn intussen ruim over de helft (450 km) . We hebben het grootste deel van de Meseta nu achter ons. De komende dagen richting Leon.

• 09 Mei 2017 - 14:19

Ad:

Hoi Jan en Bram

Als ik dat zo allemaal lees........... word ik helemaal niet jaloers!!
    Ik hoop dat het goed zal blijven gaan.
    Hartelijke groet.

• 09 Mei 2017 - 14:35

Klaas:

Leuk al die verslagen en gelukkig gaat het goed. Veel succes met de volgende kilometers.

• 09 Mei 2017 - 15:09

Kees En Sientje Kok:

Mooi om dit weer gelezen te hebben. Veel succes morgen.

• 09 Mei 2017 - 15:24

Mieke Beudeker:

hallo opa is daar alles goed? bij mij wel met oma hebben we een puzzel van 1000 stukjes gemaakt maar de puzzel is nog niet af. ik ben ik blij dat ik dit kan zeggen tegen u en het was heel gezellig met oma doei opa ik stuur gauw nog een berichtje

dikke kus van mieke

• 09 Mei 2017 - 15:27

Henrike:

Wauw, wat zijn jullie al ver! Zo fijn om te horen dat alles goed gaat. En lief dat je gisteren belde pap, voor Ralph zijn verjaardag. Leuk dat jullie bij nonnen hebben gelogeerd. Er is goed voor jullie gezorgd lees ik!

Hier gaat alles goed. Het wil alleen maar niet echt lente worden. Daar zijn we toch wel hard aan toe nu! Ralph zijn verjaardag was gezellig. Voor Julia moesten we er wel een klein feestje van maken en dat hebben we gedaan. Zaterdagavond komen er nog wat mensen langs.
    Julia wil graag weten of jullie Sinterklaas al hebben gezien?!

Kus van Ralph, Henrike en een hele dikke knuffel van Julia en Thijs

• 09 Mei 2017 - 15:54

Henk En Jannie Kerkdijk:

Fijn dat het goed gaat met joen baid'n! Nog veel wandelplezier!

• 09 Mei 2017 - 20:16

René En Alie:

Hallo Jan en Bram.

Fijn dat het zo goed met jullie gaat en dat het weer ook meewerkt.
    Het is wel heel afwisselend waar jullie de vermoeide voeten neer leggen.
    We vinden het wel dapper hoor zo,n tocht te maken we doen het niet na,
    ondanks dat je heel veel ziet en veel meemaakt.
    Veel wandelplezier verder het ga jullie goed.

Liefs en groetjes René en Alie

• 09 Mei 2017 - 22:05

Gerda Veldman:

Hallo Jan en Bram,

Mooi om de verslagen te lezen en jullie tocht een beetje te kunnen volgen. Met ups en downs als ik het goed heb begrepen, en dat het genieten nog steeds voorop staat gelukkig. Ik wens jullie nog veel plezier en hoop dat je jullie doel kan behalen. Hartelijke groet!

• 09 Mei 2017 - 22:34

Edze Bijma:

Moi, Alles gaat naar wens begrijp ik. Juist de variatie van natuur en onderkomen maakt jullie reis zo interessant. Fijn dat het goed gaat. Ga zo door en wij blijven jullie volgen.
    Liefs Edze

• 10 Mei 2017 - 09:06

Jan Rozeboom:

Dag Bram en Jan,
    Fijn dat alles goed gaat met jullie en wat een afstand hebben jullie al gelopen. Kanjers hoor!
    Blaas de zon even onze kant op, hier is het nog brrrr
    Groetjes en succes verder, Jan en Loekie

• 10 Mei 2017 - 10:08

Jan Kingma:

Moi, dank voor het verslag en een inkijkje in de dagelijkse beslommeringen, fijn dat het goed gaat. Succes met de volgende etappe's Dank voor het kaarsje, doet ons goed Hartelijke groet Jan

• 10 Mei 2017 - 15:27

Annie Rodenburg:

Hallo Bram & Jan, al weer een paar etappes er op zitten en ook vandaag zijn jullie inmiddels voorzien van een slaapplaats neem ik aan? En dan is het tijd voor een lekker drankje, een douche, dutje, stukje schrijven, contact met het thuisfront, de was, ach ja het zijn zo van die dingen die ook op de camino je dag gaan vullen.
    Leuk dat jullie zo veel volgers hebben en de vraag of jullie Sinterklaas al zijn tegengekomen, geweldig. Ik heb hem ergens gezien. Er is een standbeeldje van hem ergens hoog in een muur. Maar ik heb geen idee meer in welk plaatsje dat was. Mochten jullie hem misgelopen zijn, ik heb er natuurlijk een foto van. Onze zoon is groot fan van de goed heilig man, vandaar.

A caged bird sings about freedom. A free bird flies

Met lieve groet, Annie.