Gezellig - Reisverslag uit Assen, Nederland van Jan en Bram Grit - WaarBenJij.nu Gezellig - Reisverslag uit Assen, Nederland van Jan en Bram Grit - WaarBenJij.nu

Gezellig

Door: Jan en Bram

Blijf op de hoogte en volg Jan en Bram

06 Mei 2017 | Nederland, Assen

Je ziet ze werkelijk overal en ze worden soms al kilometers van te voren met enorme letters op muren of borden aangegeven. Maar de gemiddelde grootte staat meestal in schril contrast met hun aankondiging. BARRETJES. Het zijn vaak verbouwde woonkamers waar een toonbank, een paar stoelen en een tafeltje het interieur vormen. Dan kunnen er hooguit nog twee of drie klanten in. Ze zijn oud bruin en donker vanbinnen en stralen zoveel ongezelligheid uit dat je er ook niet lang binnen wil zitten. Maar er staan altijd 3 heel geavanceerde apparaten in. Een elektrische sinaasappelpers, waar je bovenin sinaasappels​ stopt en die op ingenieuze wijze middendoor snijdt en uitperst. Je kunt het proces volgen door de transparante zijkant. En dan valt aan de ene kant de lege schil en aan de anderekant heerlijk sinaasappelsap. Het tweede apparaat is een koffiemachine die met veel stoom en lawaai 12 verschillende koffie's kan maken. Het derde is een modern computer afrekensysteem met beeldscherm en tiptoetsen. Nu is dat wat overdreven gezien het aanbod en het zijn ingewikkelde dingen. We zien regelmatig dat de bareigenaar even snel de bedragen op een papiertje zet uit het hoofd optelt en het eindbedrag intikt in z'n computersysteem.
Maar we zouden ze niet willen missen, die honderden barretjes want buiten is altijd het terras. Veelal samengesteld uit tafeltjes en stoeltjes van gangbare biermerken als Estella Galatics of San Miguel. En daar is het altijd gezellig, worden belevenissen uitgewisseld, tips gegeven en kennisgemaakt met alle delen van de wereld. We kijken er elke dag naar uit. Ondanks de veelal chagrijnige waard en de wisselende kwaliteit van de koffie. We gaan er graag heen vanwege de klanten.
De afgelopen dagen was het wisselend weer, warm met zo'n maar ook regen en onweer. En koud, soms erg koud. Na Hontanas wordt de Meseta (Spaanse hoogvlakte) steeds duidelijker zichtbaar.Vlak landschap met enorme koren velden van kilometers lang. We lopen door Castrojeriz en overnachten in Itero de la Vega. De volgende slaapplaats is Poblacion de Campos en we zijn nu in Carrion de los Condes. En het gaat prima met ons.

• 06 Mei 2017 - 19:31

Oebele En Betty:

Hoi Jan en Bram,
    Dat komt me bekend voor , van terras naar terras, vorig jaar op Texel.
    Iedere keer zagen we jullie heerlijk smullen.
    Het is jullie van harte gegund.
    Heel veel genoegen, geniet er van !!

• 06 Mei 2017 - 21:39

Henk En Jannie:

Ja, ja, barretje in, barretje uit! Het gaat wel goed zo dunkt me! Geniet met z'n tweeën volop!
    Groetjes van ons.

• 06 Mei 2017 - 21:42

Geert Douwe En Dineke:

Nu weer vanuit Nederland

• 07 Mei 2017 - 10:50

Carin:

Hallo Jan en Bram,
    Wat zijn jullie alweer een eind op weg. Lees dat jullie alweer veel mooie ontmoetingen en gesprekken hebben gehad. Benieuwd welke tips jullie als zwaar gevorderde wandelaars nog krijgen;)
    De komende dagen lijkt het weer gunstig bij jullie. Ik zie een weercijfer 9 en 27 graden:)

In Nederland gelukkig ook iets minder koud. Gisteren met Joost zijn verjaardagsuitje gehad....zweefvliegen.
    Joost vond het geweldig. En daarna nog heerlijk gewandeld door de bossen op de Lemelerberg en over jullie tocht gesproken. Zijn 5 km in gedachten met jullie meegewandeld.

Nog heel veel mooie momenten.
    Liefs Carin

• 07 Mei 2017 - 12:06

Nora:

lieve opa,
    is het gezellig in spanje? ik ben heel benieuwd hoe het daar is.
    wat eten ze daar? ik wil heel graag een keer weer bij jou komen logeren
    krijg je ook zere voeten van al dat lopen? wij zijn bij het bevrijdingsfestival
    geweest. en dat was heel leuk.
    nog veel plezier
    liefs nora dikke kus

• 07 Mei 2017 - 12:17

Oscar:

Heee opa,
    Hoe is het in Spanje. Lekker weertje? Wat is het lekkerste echt Spaanse gerecht? Dan zou ik dat namelijk wel eens willen koken met jou. Zullen we dat een keer doen? Het lijkt mij ieder geval leuk! Op school gaat het goed er is een grote kans dat ik naar TL mag!!!! Ben daar echt super blij mee. Ook ben ik naar King Dance geweest mijn eerste grote festival!!! het was heel leuk ik was daar met David en Simon. De muziek was echt lekker hard. Er werd house en hard style gedraaid MIJN FAVORITEN!!!! Veel plezier nog in Spanje

• 07 Mei 2017 - 12:28

Annie Rodenburg:

Hallo Jan & Bram, ik ben niet zo van het Nederlandse lied maar wanneer jullie het hebben over het lopen "van kroegie naar kroegie", en ik las hiervoor nog iets over een pijntje hier en daar, komt er toch smartlap boven drijven. Nu maar zien dat ik daar weer van af kom.
    Geniet van de Meseta, haar stilte, rust en ruimte.
    Met lieve groet, Annie.

• 07 Mei 2017 - 12:50

Niels:

He Pa en Bram,

..."honderden barretjes want buiten is altijd het terras".... Ja ja, eigenlijk is het dus gewoon een grote kroegentocht? :)

Wat gaat de tijd snel en wat hebben jullie alweer een afstand afgelegd. Als het goed is zijn jullie zo beetje nu op de helft . Mama komt gezellig 25 mei bij ons logeren. Daar hebben de kinderen nu al zin in. En wij uiteraard ook.
    Hier gaat alles verder goed. Kids waren vorige week lekker vrij. Leuke dingen ondernomen: Zwemmen, Walibi, wandelen, uiteten.

Succes met wandelen, geniet er van en we zijn benieuwd naar jullie eerst volgende verslag.
    Liefs Niels

• 07 Mei 2017 - 14:16

Metty:

Fijn dat het goed is met jullie.
    Hier alvast een goed gespreksonderwerp voor op een terrasje: Ël camino es largo,pero tienes mi alimento, el que te hara capaz de continuar".
    Als ik voor de vertaling moet zorgen dan lees ik het wel.
    lieve groet.

• 07 Mei 2017 - 14:51

Kees En Sientje Kok:

Fijn dat alles goed gaat. Succes verder.

• 08 Mei 2017 - 19:59

Roel En Sjoukje Been:

Hallo mannen,

Het schiet al flink op zo te merken; gaat alles wat naar wens? geen ongemakken van lichamelijke aard? Fijn zo! Heel veel plezier bij de volgende etappes! En ook sterkte!! En vooral genieten!

Groetjes Roel & Sjouk.