Virgen del Camino - Reisverslag uit Assen, Nederland van Jan en Bram Grit - WaarBenJij.nu Virgen del Camino - Reisverslag uit Assen, Nederland van Jan en Bram Grit - WaarBenJij.nu

Virgen del Camino

Door: Jan en Bram

Blijf op de hoogte en volg Jan en Bram

11 Mei 2017 | Nederland, Assen

Virgen del Camino.
De legendarische Virgen del Camino (maagd van de weg) wordt in de streek rond Leon nog steeds vereerd. In 1505 zou ze aan een herder zijn verschenen. Ze beloofde dat op de plek waar hij een steen zou werpen een kapel zou ontstaan. Enkele jaren later is een Spanjaard die in Algerije in een houten kist gevangen werd gehouden, samen met z'n slavendrijver, met kist en al naar deze plek zijn overgebracht. Door dit wonder ootmoedig geworden wijdden de mannen hun verdere leven aan de maagd. En bouwden er een kapel.
Zie daar de oorsprong van de plaats waar we vannacht slapen. Virgen del Camino. Net voorbij Leon. En ondanks de prachtige naam is het een heel lelijk dorp. Volgens ons het lelijkste dorp waar we door zijn gekomen. Maar de herberg gelegen op een voormalig militair complex is prima.
We hebben na 500 kilometer de Spaanse hoogvlakte inmiddels verlaten. Dagen lang opschietend graan gezien op kilometers lange akkers. Beetje Nederlands. We hebben vannacht in het dorp Puente Villarente geslapen. En we hebben de laatste dagen slecht weer. Donker, koud, onweer en regen. Wij zelf komen er genadig af. De ergste buien trekken steeds om ons heen. Maar we hebben al wel met al onze regenkleding aan gelopen. Af en toe toch een buitje op de kop. Maar dat mag de pret niet drukken.
We lopen morgen een heel ander gebied in. Bergachtig met veel minder landbouw. We hebben er zin in. En de verwachting is nog twee dagen regen.

• 11 Mei 2017 - 19:39

L.J.:

Jullie houden "de pas erin" en houden ons op de hoogte met mooie verhalen.
    Samen nog "veel plezxier"de komende dagen. Houd de moed erin.
    Alle lof.

Jennie en Luuk

• 11 Mei 2017 - 20:20

René En Alie:

Jammer van het weer ,maar jullie zijn echte bikkels.
    Maar na regen komt zonneschijn.
    succes en genieten maar.

Liefs en groetjes René en Alie

• 11 Mei 2017 - 21:59

Annie Rodenburg:

Hallo Bram en Jan, dat was een leuk stukje geschiedenis. Wat jammer van het weer maar het is niet anders. Morgen het laatste stuk van de Meseta, een heel mooi stuk. Ik neem tenminste aan dat jullie richting Villar de Mazarife gaan en niet langs de weg.
    Ik heb vandaag weer een heerlijke lesdag gehad;-) zouden jullie vast goed kunnen gebruiken.
    Hopelijk zijn de bedden goed en genieten jullie van een welverdiende nachtrust, en dan morgen gezond weer op.
    Fijne wandelvrijdag gewenst, met lieve groet,
    Annie.

• 12 Mei 2017 - 12:58

Hans En Sietske Koops:

Wat een mooi verhaal. Wat een doorzettingsvermogen hebben jullie! succes en veel plezier en hopelijk komt er beter weer....

• 12 Mei 2017 - 13:08

Jacco & Jennie:

Hallo Bram en Jan,

Leuk om jullie verhalen te kunnen volgen zo! Mooi geschreven ook en volgens mij genieten jullie dubbelop!

Veel plezier nog op deze bijzondere reis!

Groet, Jacco & Jennie

• 12 Mei 2017 - 17:02

Sophie:

Lieve Opa,
    Een dikke kus en een dikke knuffel
    Heeft u het sinterklaashuis al gezien?
    Wanner komt u terug? ik mis u

• 12 Mei 2017 - 17:10

Lotte:

opa hoe is het met je en hoe warm is het daar? en ik wou nog even vragen of juli ook op mijn verjaardag komen?
    liefs lotte

• 13 Mei 2017 - 17:21

Lise:

Lieve opa vervelend dat u af en toe nat wert.
    maar nog veel succes.Liefs van Lise