Twee man op een cel - Reisverslag uit Assen, Nederland van Jan en Bram Grit - WaarBenJij.nu Twee man op een cel - Reisverslag uit Assen, Nederland van Jan en Bram Grit - WaarBenJij.nu

Twee man op een cel

Door: Bram en Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Bram

17 Mei 2017 | Nederland, Assen

Twee man op een cel.

Als je 's morgens wakker wordt, weet je soms niet waar je bent. Dat is ook geen wonder. We zijn nu 30 dagen onderweg en hebben in 30 verschillende bedden geslapen op 30 heel verschillende locaties. Het varieert van een twee persoons kamer met eigen badkamer en een opgemaakt bed tot met 26 stapelbedden zonder duidelijk schone sloop in een ruimte met wc en douche op de gang. In Carrion de los Condes sliepen we in een klooster met echte nonnen. De voormalige ziekenzalen hebben ze onveranderd gelaten, vier bedden tegen elke muur, zodat we met zestien man/vrouw op keurige enkel bedden lagen. Douche en wc op de gang en de Avondmis om 19.00 uur.
Dat met de bedden is als volgt. Het beste is een enkelbed, en dan het liefst zo weinig mogelijk op een kamer. Tweede keus is een stapelbed, ONDER. En derde het bovenbed. Nog los van de onmogelijke klim en klauterpartijen die je moet ondernemen, helemaal 's nachts in het donker voor een sanitaire stop, heb je geen plek voor je spullen en geen zitplaats. Waar onderbed op z'n bed zittend zich kan aankleden en z'n tas kan inpakken en z'n schoenen aan kan doen, moet bovenbed dat, staande doen. Er is zelden een stoel. Maar over het geheel genomen gaat het prima en is de kwaliteit van een herberg (alberque) goed. Toch nemen we af en toe een Hostel. D.w.z. een tweepersoons kamer met opgemaakt bed en eigen badkamer. Luxe!!!!!!. Gisternacht was hostelnacht. We hadden een zware dag lopen achter de rug. Via cruz de Ferrio een zware afdaling naar Molinaseca. Vanmorgen met regen vertrokken, dat is niet leuk, tegen de middag, net toen we Ponferrada, de laaste grote stad, door waren gelopen werd het droog. We zijn nu in Cacabellos, (voor de op de kaart meekijkers en voor Annie die de Camino al gelopen heeft.)
We slapen vannacht bij de op het terrein van de middeleeuwse kerk. Strak om de kerk zijn, in een kring als een soort autoboxen, 40 kamertjes gebouwd, in elk kamertje twee eenpersoons bedden, 50cm uit elkaar, aan het voeteneinde een kast. Dat's it. Voor 5 euro de man, twee manop een cel.
Het gaat nog steeds uitstekend met ons.

• 17 Mei 2017 - 20:00

Edze:

Wat een avonturen beleven jullie. We hopen dat jullie ondanks de grote verschillen, toch goed slapen, want dat heb je bij zo'n wandeling wel nodig. Veel plezier verder.

• 17 Mei 2017 - 21:07

Henk En Jannie:

Wat een prachtige verhalen telkens weer! En wat fijn dat het goed met jullie gaat. Tot de volgende story!

• 17 Mei 2017 - 21:25

René En Alie:

Kun je beter in bed en breakfast Roelie Grit vertoeven .
    Heerlijk bed en een vorstelijk ontbijt.
    Hoop voor jullie dat het weer nu opknapt en dat je
    Met droog weer verder kunt.
    Heel veel succes en genieten maar.

Liefs en groetjes

• 17 Mei 2017 - 22:22

Annie Rodenburg:

Hallo Bram & Jan, ))))Big smile, de beschrijving van deze alberque herken ik. Oké het zijn net cellen maar er zitten geen tralies voor maar oranje deuren toch? Wat hebben jullie een pech voor wat betreft het weer. Nog even een tip; nooit kreunen wanneer je van je stapelbed komt klauteren, dat is een teken dat je ouder wordt. Ik hoop dat jullie lekker slapen in de cel en morgen maar weer gezond op en op pad naar La Faba? Succes, en met lieve groet, Annie.

• 17 Mei 2017 - 22:27

Annie R:

VERANDERING

Het leven is een reis. Het zou heel onbevredigend zijn
    als iedere stap precies hetzelfde was als de vorige.
    Omdat het leven voortdurend verandert, is het altijd zuiver en nieuw.
    Wees dankbaar voor wat was, is en altijd zal zijn.

• 17 Mei 2017 - 23:11

Jan En Marry Smallenbroek.:

Sjonge wat weer een prachtig verhaal..Er schuilt een echte schrijver achter deze leuke goed vertelde wandelervaringen. Hier lopen de kindjes ieder avond hun 10 kilometer, prachtig weer en met veel enthousiasme hoor je ze overal aankomen. Maar niets is leuker dan wat jullie doen....heel bijzonder dat je het ook kunt doen. Want echt het is een buitengewone prestatie.
    Lieve groeten.

• 18 Mei 2017 - 10:49

Thea De Vries:

We lezen met veel interesse jullie belevenissen.
    Succes en doorzettingsvermogen toegewenst!!

• 18 Mei 2017 - 11:42

Buurtjes Oentsjerk:

Wat fijn om te lezen dat alles nog voorspoedig gaat!
    Succes nog en wij hopen op droog weer voor jullie!
    Geniet!